Η ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Blog της Μαρίας Σιώζιου

ΔΙΧΟΤΟΜΗΣΗ

Δ

Τα παιδιά με δυσκολίες στη σχέση δεσμού συχνά πολώνουν τους ανθρώπους γύρω τους και τις απόψεις τους γι’ αυτά. Οι εκπαιδευτικοί που δουλεύουν με τέτοιους μαθητές μπορεί να φτάσουν στο σημείο ο καθένας να κατηγορεί τους άλλους, διαφωνώντας ριζικά για το τι πρέπει να πράξουν ή να αισθάνονται ότι ο καθένας αποτελεί το μόνο πρόσωπο που καταλαβαίνει και που βοηθάει τον μαθητή.

Είναι σημαντικό να παρατηρήσετε αν συμβαίνει αυτό γύρω από έναν μαθητή στην τάξη σας. Αυτή η στάση γίνεται αντιληπτή ως ένας μηχανισμός άμυνας που ονομάζεται διχοτόμηση, που είναι ένας τρόπος με τον οποίο το παιδί αντιμετωπίζει το υπερβολικό άγχος. Το να είναι ένα παιδί σε θέση να αναγνωρίσει ότι οι άνθρωποι είναι φτιαγμένοι από διαφορετικά μέρη και ότι αυτό είναι αποδεκτό, είναι ένα σημαντικό μέρος της ψυχοσυναισθηματικής του ανάπτυξης. Τα παιδιά που έχουν κάνει ασφαλή σχέση δεσμού μαθαίνουν να αναγνωρίζουν ότι ο γονέας ή ο φροντιστής τους μπορεί να τα αγαπάει αν και κάποιες φορές μπορεί να βρίσκεται απέναντί τους. Επομένως αυτοί οι μαθητές είναι σε θέση να καταλάβουν ότι στην τάξη η εκπαιδευτικός μπορεί κάποιες φορές να ενοχλείται ή να φωνάζει αλλά αυτό δε σημαίνει ότι έρχεται η καταστροφή και επίσης δε σημαίνει ότι οι εκπαιδευτικοί που το κάνουν αυτό μισούν τα παιδιά.

Αντίθετα, για τα παιδιά που έχουν κάνει ανασφαλή σχέση δεσμού τους είναι δύσκολο να πιστέψουν ότι είναι φτιαγμένοι από διαφορετικά μέρη. Αντιμετωπίζουν κάποιον σαν να είναι μόνο «καλός» ή μόνο «κακός». Αυτή η πολωτική άποψη για τον κόσμο μπορεί να μεταβιβαστεί στη συμπεριφορά των ενηλίκων που δουλεύουν με αυτούς τους μαθητές, οι οποίοι αρχίζουν να πολώνονται στις απόψεις τους γι’ αυτά τα παιδιά και να βιώνουν τη διαδικασία της διχοτόμησης, μη μπορώντας να εστιάσουν στο να δουλέψουν από κοινού και να βρουν τρόπους για να υποστηρίξουν τους μαθητές. Επομένως, είναι σημαντικό οι εκπαιδευτικοί να μην καταφεύγουν σ’ αυτήν την πολωτική στάση προς πρόσωπα ή καταστάσεις γύρω από τους μαθητές.

Αν είστε ενήμεροι για το μηχανισμό της διχοτόμησης, μπορείτε να τον εντοπίζετε όταν συμβαίνει και να προσπαθείτε να τον ελαχιστοποιείτε.  Αυτό θα συμβεί αν δεν πάρετε συνειδητά, μια ακραία θέση σε σχέση με τους συναδέλφους σας για να βρείτε μια λύση σε ένα θέμα που προσπαθείτε να επιλύσετε. Δηλαδή, αντί να κολλάτε σε ένα πλαίσιο σκέψης που ρίχνει ευθύνες στους άλλους ή σε σκέψεις που αμοιβαία αποκλείουν τους άλλους όπως, «Ή θα κάνουμε το Α είτε θα κάνουμε το Β», προσπαθήστε να επαναπροσδιορίσετε τη σκέψη σας όπως «Πώς μπορούμε να κάνουμε το Α και το Β ή το καλύτερο από το Α και το Β»; Με αυτόν τον τρόπο μπορείτε να αντιμετωπίσετε τη διχοτόμηση και την πόλωση.

Ερώτηση: Έχετε παρατηρήσει εσείς ή κάποιοι συνάδελφοί σας μια σοβαρή διαφωνία για το ποιός είναι ο καλύτερος τρόπος για να κατανοήσετε και να δουλέψετε με έναν μαθητή ο οποίος έχει προκλητική συμπεριφορά; Μπορεί να είναι αυτή μια ένδειξη διχοτόμησης; Ποιο είναι το πρώτο βήμα που θα μπορούσατε να κάνετε για να την ακυρώσετε;

Add comment

Η ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Blog της Μαρίας Σιώζιου

Τελευταια Αρθρα

Κατηγοριες

Archives