Η ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Blog της Μαρίας Σιώζιου

ΟΤΑΝ ΟΛΑ ΑΚΥΡΩΝΟΝΤΑΙ ΛΟΓΩ ΕΠΙΔΗΜΙΑΣ KΟΡΟΝΟΪΟΥ

Ο

ΠΕΝΤΕ ΤΡΟΠΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΣΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥΣ

Η επιδημία του κορονοϊού, έφερε το κλείσιμο των σχολείων και την ακύρωση των ποικίλων δραστηριοτήτων των παιδιών με αποτέλεσμα να δημιουργούνται αισθήματα δυσαρέσκειας και ματαίωσης. Παρακάτω θα βρείτε κάποιες ιδέες για το πώς μπορείτε να αντιμετωπίσετε την απογοήτευση του παιδιού σας.

Με την ανακοίνωση των περιοριστικών μέτρων στην αρχή πολλά παιδιά δεν έδειξαν να ενοχλούνται. Ίσα ίσα που χάρηκαν γιατί θα είχαν περισσότερο χρόνο για τα παιχνίδια τους. Σύντομα όμως κάποια παιδιά εμφάνισαν δύο διαφορετικές αντιδράσεις: είτε έδειξαν να είναι μπερδεμένα και στενοχωρημένα γιατί ακυρώθηκαν πολλές δραστηριότητες που τις περίμεναν με αγωνία ή ακόμα εμφάνισαν φόβο για το άγνωστο.

Αν οι γονείς χειριστούν αυτή την απογοήτευση των παιδιών με ένα ξερό «η απογοήτευση είναι μέρος της ζωής» δεν θα έχουν εστιάσει καθόλου στο πρόβλημα. Πώς μπορούν οι γονείς να βοηθήσουν τα παιδιά να επεξεργαστούν και να διαχειριστούν την απογοήτευσή τους;

Κανόνας πρώτος: ελέγξτε τα συναισθήματά σας

Ο φόβος μπορεί να είναι μεταδοτικός, οπότε πάνω από όλα, οι γονείς θα πρέπει να παρακολουθούν και να διαχειρίζονται τη δική τους ανησυχία, ειδικά μπροστά στα παιδιά τους. Τα καλά νέα είναι ότι και η ηρεμία είναι μεταδοτική.

Κανόνας δεύτερος: η ειλικρίνεια είναι η καλύτερη προσέγγιση ανεξάρτητα από την ηλικία του παιδιού

Ωστόσο, οι γονείς δεν ενδείκνυται να χρησιμοποιούν φράσεις που τα παιδιά δεν έχουν την ικανότητα να κατανοήσουν. Φράσεις όπως «το σωστό πράγμα που πρέπει να κάνουμε» ή «σκέψου τους ηλικιωμένους» ή «για το γενικό καλό», είναι δύσκολο να τις κατανοήσουν κάποια παιδιά τα οποία αναπτυξιακά, βρίσκονται στο στάδιο που η κοσμοθεωρία τους επικεντρώνεται γύρω τους, στην οικογένειά τους, και ίσως στη γειτονιά και τους φίλους τους.

Κανόνας τρίτος: επικυρώστε τα συναισθήματα του παιδιού σας όποια κι αν είναι

Άν τα παιδιά αισθάνονται φόβο ή απογοήτευση ή και τα δύο, συνήθως νιώθουν καλύτερα όταν γνωρίζουν ότι δεν είναι μόνα. Τα παιδιά βοηθιούνται όταν γνωρίζουν ότι και άλλα παιδιά αισθάνονται το ίδιο και μάλιστα αν και οι ίδιοι οι γονείς παραδεχτούν ότι ανησυχούν λίγο. Τελικά το πιο σημαντικό πράγμα που μπορούν να κάνουν οι γονείς είναι να στείλουν στο παιδί τους το μήνυμα ότι δεν πειράζει να αισθάνονται ό,τι αισθάνονται. Αυτή η συμπεριφορά βοηθά το παιδί να νιώσει ότι το καταλαβαίνουν. Επίσης, αν κατονομάσετε το συναίσθημα του παιδιού σας το βοηθάτε να αρχίσει να συνειδητοποιεί αυτό που αισθάνεται. Μακροπρόθεσμα, είναι πιο πιθανό το παιδί σας να θυμάται το πώς ανταποκριθήκατε στα συναισθήματά του παρά οτιδήποτε άλλο.

Κανόνας τέταρτος: χρησιμοποιείστε την απογοήτευση ως ευκαιρία για μάθηση

Η απογοήτευση μπορεί να συνδεθεί με ένα αίσθημα απώλειας ελέγχου στα παιδιά. Επομένως, όταν πρέπει να μιλήσετε για εκδηλώσεις που έχουν ακυρωθεί και που τα παιδιά προσδοκούσαν για καιρό, σκεφτείτε το ως μια ευκαιρία για μάθηση. Είμαστε συχνά τόσο ανήσυχοι που τα παιδιά μας θα αναστατωθούν ενώ θα πρέπει να σκεφτόμαστε: τι μπορεί να μάθει το παιδί μου από αυτή την κατάσταση; Μπορεί να μάθει να διαχειρίζεται το άγχος και το αίσθημα της απογοήτευσης; Αυτό που βοηθάει περισσότερο είναι να είστε απλά ένα αυτί που ακούει έτσι ώστε το παιδί σας να μπορεί να ελευθερώσει την απογοήτευσή του. Φυσικά, ως γονείς, έχουμε την επιθυμία να ξεπεράσουμε και να εξαλείψουμε την απογοήτευση. Αλλά, με αυτόν τον τρόπο οι γονείς μπορούν να εμποδίσουν την ανάπτυξη του παιδιού τους. Επιπλέον, υπάρχει κάτι πολύ θεραπευτικό για ένα άτομο που θέλει να σας ακούσει και να είναι απλά μαζί σας.

Κανόνας πέμπτος: βρείτε την κατάλληλη στιγμή για να δώσετε μια νέα κατεύθυνση

Όταν τα συναισθήματα ενός παιδιού αρχίζουν πραγματικά να διαταράσσουν τη συνηθισμένη διάθεσή του είναι πιθανόν η κατάλληλη στιγμή για να του δώσετε μια νέα κατεύθυνση. Μια τεχνική διασκέδασης που αποσπά την προσοχή των μικρότερων παιδιών, είναι ένα παιχνίδι χρωμάτων. Ζητήστε απο το παιδί σας να επιλέξει ένα χρώμα και να κοιτάξει γύρω στο δωμάτιο για να επισημάνει ό,τι μπορεί απ’αυτό το χρώμα. Αυτό βοηθάει ένα παιδί να διώξει το άγχος και να ηρεμήσει το σώμα και το μυαλό.

Μόλις το παιδί σας βρεθεί συναισθηματικά σε καλό σημείο, μην κάνετε υποσχέσεις για να ξαναπρογραμματίσετε τις δραστηριότητες ή να αντισταθμίσετε το χαμένο χρόνο. Αντ’ αυτού, επικεντρωθείτε σε αυτό που μπορείτε να κάνετε εκείνη τη στιγμή μαζί. Εάν ακυρώνονται κάποιες διακοπές, τα παιδιά θα πρέπει να δημιουργήσουν μια λίστα με τις δραστηριότητες που θα ήθελαν να κάνουν σε αυτό το ταξίδι. Ουσιαστικά, οι γονείς θα πρέπει να βρουν έναν τρόπο να τροποποιήσουν τις χαμένες δραστηριότητες, ώστε να μπορούν να γίνουν στο σπίτι.

Για να αντιμετωπίσετε το κλείσιμο των σχολείων, το πιο κρίσιμο απ’όλα είναι να υπάρχουν εργασίες για το σπίτι και δραστηριότητες που να πρέπει να γίνουν. Αυτό μπορεί να ανακουφίσει το στρες των παιδιών και των γονιών τους. Επομένως, οι γονείς θα πρέπει να έχουν ένα πρόγραμμα για τα παιδιά τους και αν μπορούν, να περνούν τα πρωινά μαζί τους. Είναι σημαντικό το να υπάρχει συνέπεια στο πρόγραμμα, διαλείμματα, άσκηση και πολλά σνακς. Το χρονοδιάγραμμα να είναι τυπωμένο έτσι ώστε να το βλέπουν οι άμεσα ενδιαφερόμενοι, τα παιδιά.

Οι έρευνες δείχνουν ότι οι ενήλικες και τα παιδιά που δεν έχουν αρνητική στάση στις αλλαγές του προγράμματος, μπορούν να διαχειριστούν καλύτερα το άγχος. Γι’αυτό, θα πρέπει να συμβάλλουμε στην ενίσχυση της ανθεκτικότητάς τους. Κάποια παιδιά βλέπουν το ποτήρι μισο-γεμάτο, ενώ άλλα πρέπει να αναπτύξουν αυτήν τη δεξιότητα με την πάροδο του χρόνου. Αυτές οι απογοητεύσεις είναι οι μεγάλες ευκαιρίες για να γίνει αυτό.

Add comment

Η ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Blog της Μαρίας Σιώζιου

Τελευταια Αρθρα

Κατηγοριες

Archives